نشست سه جانبه واشنگتن،عزم جدید برای مقابله با افراطی گری
محمداسحاق فیاض محمداسحاق فیاض

نشست سه جانبه میام وزرای خارجه امریکا، افغانستان و پاکستان در واشنگتن درحالی برگزار گردید که با گرم شدن هوا جبهات نبرد نیز در افغانستان داغ و داغتر می گردد. ادامه یافت، هدف اساسی آن ارزيابي دولت باراك اوباما نسبت به سياست دولت آمريكا در مورد  افغانستان و چاکستان و به عبارت دیگر نحوه مبارزه با تروریسم بود.  در قدم اول سه كشور آمريكا، افغانستان و پاكستان متعهد شدند كه گفتگوهاي خود را همچنان در اين زمينه ها ادامه دهند.

وزير امور خارجه آمريكا هيلاري كلينتون در اين نشست گفت: هر سه ملت داراي اهداف مشترك ، تهديدات مشترك و بالاخره وظايف مشترك نيز هستند.

 کار شناسان بذدین باورند که  امریکا با توجه تجربه ای که از سال های قبل دارد به این نتیجه رسیده است که باید هماهنگی های بیشتری میان  امریکا و افغانستان و پاکستان در مسایل مبارزه را تروریسم  انجام شود، زیرا سياستي كه در سالهاي اخير بدليل عدم هماهنگي لازم بين دولت آمريكا و سفارتخانه هاي اين كشور در كابل و اسلام آباد، اعمال می گرذدید، دچار مشكل جدي شده است.

 به همین دلیل خانم هيلاري كلينتون با اشاره به این مشکل گفت: در بازديدي كه از دو كشور افغانستان و پاكستان در سال 2007 داشتم پس از بازگشت به دولت جورج بوش توصيه كردم تا فردي را در جهت هماهنگي هر چه بيشتر سياست ايالت متحده درمورد دو كشور پاكستان و افغانستان منصوب نمايد.

داکتر سپنتا وزیر خارجه نیز در این اجلاس گفت: استراتژی امریکا نباید تنها بر مبارزه نظامی علیه شورشیان تمرکز یابد؛ بلکه این سیاست شامل روند دولت سازی،‌ کمک های بشری ، استقرار و برنامه های کوتاه مدت و درازمدت برای بازسازی و انکشاف باشد.

آقای فاروق وردک وزیردفاع  نیز بر افغانی سازی عملیات مبارزه علیه تروریزم تأکید و خواهان کمک‌های بیشتر برای تسریع روند تربیه و تجهیز اردوی ملی شد. وی بر تجهیز اردوی ملی در بخش هوایی تأکید کرد. ونیز خواهان هماهنگی نیروهای بین‌المللی با نیروهای نظامی افغان در عملیات های نظامی برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی شد. وزیرداخله افغانستان نیز در مورد چالش‌های موجود فرا روی پولیس ملی روشنی انداخته خواهان ازدیاد کمک های امریکا در بالا بردن سطح کمی و کیفی پولیس ملی و رشد توانایی استخباراتی آن شد.

وزیر خارجه پاکستان که دراین اجلاس شرکت کرده است، ضمن اعلام همکاری این کشور در مبارزه با تروریسم و همکاری این کشور دراین زمینه با فغانستان و امریکا باردیگر مخالفت خود را با حملات هوایی امریکا به ایالت سرحد اعلام کرد  و خواستار پایان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در داخل ایالت سر شد.

 گفته می شود نتیجه این گفتگوها درماه آینده آشکار خواهد شد و مهمترین نتیجه آن خواهد بود که تعداد 17 هزار نیروی تازه نفس امریکایی در نوار مرز مشترک با افغانستان و پاکستان مستقر خواهند شد؛ تا این نیروهای بتوانند مانع ورد و خروج نیروهای طالبان و القاعده بین افغانستان و پاکستان گردند و در منطقه قبایلی این کشور به استراحت و تجهیز بپردازند.

پیش از آن که این اجلاس در امریکا برگزارشود، تعدادی از مقامات امریکایی سفر های متعددی در افغانستان و پاکستان داشتند، هدف اساسی این مقامات  مطالعه و بررسی وضعیت موجود درافغانستان و گزارش آن به کاخ سفید بود.

ازجمله مقامات بلند پایه امریکایی که طی دو هفته اخیر در افغانستان سفرکرده است، یکی ریچارد هالبروک ناینده اوباما درامور افغانستان و پاکستان ونانسی پلوسی مجلس نمایندگان آمریکا دومین مقام بلند پایه این کشور بود که از کابل دیدن کرد.

  این اجلاس از سوی دیگر برای دولت افغانستان نیز اهمیت زیادی برخوردار بود، زیرا چند مدتی می شد که دولت افغانستان از نحوه رفتار امریکا در عملیات های نظامی علیه طالبان انتقاد داشت و امریکا را متهم می کرد که توجه بیشتری در این عملیات ها به نظامیان نمی کند. این موضوع چالش هایی را میان دولت افغانستان و امریکا به وجود آورده بود و به همین دلیل دولت افغانستان تلاش داشت تا این چالش های سیاسی میان دولت کابل و واشنگتن ترمیم گردد.

 از سوی دیگر امریکا نیز مایل نبود که رابطش با دولت کابل بیش از این تیره گردد، به همین دلیل به درخواست دولت کابل برای شرکت یک هیئت نمایندگی از کابل در این اجلاس، پاسخ مثبت داد و این اجلاس تا حد زیادی روابط میان دو کشور را ترمیم نمود.

 جالب این است که درکنار نشست سه جانبه ای که در واشنگتن دایر بود، اقای باراک اوباما  رئیس جمهور امریکا، سیاست کلی  این کشور را درقبال عراق و افغانستان  اعلام کرده است. او گفته است:" نيروهاي آمريكايي برنامه ای برای استقرار بلند مدت در افغانستان و عراق ندارند". در حاليكه اين كشور سرگرم خروج تدريجي نيروها از عراق و استقرار آنان در افغانستان  هستند و با توجه به صدور فرمان اعزام 17 هزار نيروهاي تازه نفس به افغانستان سیاست کلی خود را درمورد این دو کشور اعلام کرده است.

 

اوباما كه با شبكه PBS سخن مي گفت، افزود: تاريخ افغانستان به روشني نشان داده است كه مردم اين كشور ظرفيت و روحيه پذيرش نيروهاي خارجي از هر نوع كه باشد را ندارد و اين نكته مي بايست در اتخاذ سياست هاي استقرار نيروهاي آمريكايي در افغانستان مد نظر قرار گيرد.

 امااوباما با تاكيد بر تصميم قاطع دولتش مبني بر نابودي كامل تروريستهای القاعده و طالبان به منظور تامين امنيت كامل آمريكا به مبارزه خود علیه تروریسم در افغانستان ادامه خواهد داد و گفت: تا رسیدن به این هدف، در افغانستان مي مانيم، اما هرگز قصد استقرار بلند مدت در آن كشور را نداريم.

نکته جالب توجه دیگراین است که تعدادی از سناتوران و دیگر مقامات امریکایی مخالف استقرار نیروهای جدید امریکایی در افغانستان هستند، استدلال انها این است که استقرار بیشتر نیروهای امریکایی در افغانستان سبب می گردد که این کشور بیشتر به باتلاق افغانستان گرفتار گردد، اما بشتر مقامات نظامی و بلند پایه امریکایی برادامه نبرد با  تروریسم درافغانستان تاکید می کنند و از جمله کسانی به شدت طرف دار افزایش نیرو در افغانستان می باشد رقیب سر سخت انتخاباتی اقای اوباما، جان مك كين جمهوري خواه است. او  همچنان بر افزايش نيرو در افغانستان براي پيروزي كامل بر طالبان تاكيد مي كنند.

حنيف اتمر وزير داخله افغانستان نيز که دریک گفتگوی خبری شرکت کرده بود آماری از گستره خشونت ها  در افغانستان ارایه داد و گفت: هم اكنون 10 تا 15 هزار نيروي طالبان در 17 تا 34 ولايت افغانستان مشغول انجام عمليات هاي خرابكارانه عليه دولت و ملت افغانستان مي باشند .

وي هم چنین افزود : بيشتر قواي انساني طالبان را افراد وابسته به القاعده و ديگر گروههاي تند رو آسياي مركزي تشكيل مي دهند.

به هرحال باید دید منتظر ماند که نیروهای جدید امریکایی تا چه میزان از خود در مقابله با طالبان و القاعده از خود کارایی نشان می دهند و تا چه اندازه می توانند مانع نفوذ طالبان از خاک پاکستان می گردند و تا چه اندازه می توانند طالبان را تضعیف نمایند.


March 8th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات